måndag 26 december 2016

Det är känsligt för polisen var Knutby-vapnet kommer ifrån - Visselblåsare RZ avslöjade att svensk polis sålt vapnet genom flera led


Nedan kan Ni läsa Knutby-artiklar från Världen Idag kring revolvern som RZ avslöjade hade köpts/sålts utav polismyndigheten och polisens kriminella kumpaner... infiltratörerna.


VÄRLDEN IDAG GRANSKAR UTREDNINGEN AV KNUTBYMORDET

”Det är känsligt var Knutby-vapnet kommer ifrån”

- Vi har en teori om var den kommer ifrån, men det är för känsligt. Jag kan inte berätta mer.

Så sade spaningsledaren Kenneth Ågren om Sara-vapnet till Expressen den 7 februari 2004 i samband med Kustbevakningens dykningar efter vapnet vid Ölandsbron. Dykningarna efter Sara-vapnet engagerade den svenska marinen under en hel månad.

Varken polisen som förhörde Sara Svensson eller åklagaren som ledde förundersökningen kan förklara varför frågorna om vapnet föll bort i utredningen.

Publicerad 2007-11-02 av Världen idag

Det var Janne Halling på Uppsala-polisen som skötte förhören med Sara. Han är nu utlånad till polishögskolan från september i år. Janne Halling är förtegen när Världen idag samtalar med honom.

När jag letar efter frågor i förhörsprotokollet om vapnet, från dig som förhörsledare när det gäller Sara, så finns det inga sådana frågor.
- …(tystnad).

Jag blir lite konfunderad för om man tänker sig en 26-årig tjej från Vaggeryd som irrar omkring på Sergels torg och då får kontakt med en man som ger henne ett vapen och skjutlektioner och dessutom erbjuder logi i tre nätter innan mordet…
- …(tystnad).

Då borde det vara en intressant person tycker jag.
- …(tystnad).

Förstår du hur jag tänker?
- Ja jag förstår hur du tänker.
- Du pratar naturligtvis om förundersökningen och då visar ju utredningen att den har gått framåt. Du är ju inne på ett helt annat spår som du är intresserad av, det förstår jag. Men då får du, som jag ser det, vända dig till förundersökningsledaren, eftersom jag inte styrde över de frågorna. Det är förundersökningsledaren som pratar om inriktningar och sådana saker och det är Elin Blank.

- Jag har inte medvetet undanhållit några frågor om du tror så.

När Saras pappa förhörs är hans spontana reaktion: ”Var skulle Sara ha fått tag på en pistol?”. När ni efter tre veckor kommer in på vapnet i dina förhör med Sara säger du: ”Är det ok för dig om vi återkommer med frågor kring det här i kommande förhör” och ”Vidare frågor runt vapnet kanske vi kan återkoma till vid ett senare förhör då?”. Du säger alltså att ”jag förstår att du inte vill prata om vapnet”, men det är ju faktiskt en mördare du pratar med?
- Om jag minns det rätt var det så att vapendelen lämnades över till Stockholmspolisen för utredning.

Överlämnades utredningen om vapnet till Stockholmspolisen?
- Jag har för mig att vi fick fram ett namn på den personen och att det i så fall skulle handläggas i Stockholm, eftersom den personen tillhörde Stockholms polismyndighet.
- Jag styr inte över förundersökningen. Jag håller förhör som jag tilldelats som jag ska hålla naturligtvis.

Så du menar att det var förundersökningsledare som instruerade dig om att inte ställa frågor om vapnet.
- Nej, det har jag absolut inte sagt.

Vad är det du säger då?
- Det jag säger är att du ska prata med dem…(tystnad). Jag har naturligtvis ställt de frågor jag tycker är adekvata för utredningen om det här brottet när det gäller mord och mordförsök.

Om man tittar på ditt förhör så dröjer det två månader efter mordet, tills Sara Svensson självmant börjar prata om vapnet.
- Det här var år 2004 så jag har inga kommentarer på det, det är inget som jag har lagt på minnet så där, som jag kan svara på. Jag vill inte var otrevlig på något sätt men du får lyssna på mig och ringa förundersökningsledarna om den här saken. Jag tänker inte svara på några fler frågor nu.

Vad menar du?
- Att jag hänvisar till dem.

I alla frågor?
- De frågor du ställer berör förundersökningen i stort och då hänvisar jag dig till dem.

Det som framstår som helt obegripligt är ointresset för vapnet, för den som ledde vapeninstruktioner och som ordnade logi tre dagar innan mordet. Det dröjer två månader och helt plötsligt fångar man upp den här personen och genom svenska polisens försorg har han då hamnat i fängelse i Marocko...
- Jag hör och lyssnar på allt du säger men jag har inga kommentarer till det, och nu tänker jag avsluta samtalet och hänvisar åter till förundersökningsledarna.

Varför kom Leif Spånbo in i utredningen, han var ju expert på grov kriminell brottslighet innan han jobbade privat och sedan kom till Uppsala strax innan Knutby-utredningen. Hur kom det sig att han blev delaktig som förhörsledare?
- (Tystnad) Det får du nog fråga Leif Spånbo om. Varför undrar du det?

Misstänkte ni att det fanns grov organiserad brottslighet kopplad till Knutby-dådet?
- Jag minns det som att Leif Spånbo utsågs som förhörsledare för att han ansågs vara lämplig för att hålla förhör när det gällde grova våldsbrott, så minns jag det.
Läs också:
Åklagare Elin Blank om att frågor om vapnet undveks:
Stockholmspolis med inriktning på grovt kriminella nätverk gjorde plötsligt inhopp i Knutby-utredningen.


Världen Idag granskar utredningen av Knutbymordet

Publicerad 14 nov 2007
Mystiken växer kring polisinformatören Farid

En gravsten med Farid Lamranis namn och personuppgifter finns i dag på begravningsplatsen Storkällan i Älta.

Egendomligheterna hopar sig kring polisinformatören Farid Lamrani, som försåg Sara Svensson med vapen, vapenträning och logi inför Knutby-dåden. Polisen har uppgett att Farid satt fängslad i Marocko efter ett narkotikatips från den svenska polisen och att han därför inte kunde höras i utredningen. Nu visar det sig att svensk polis aldrig skickat något sådant tips till Marocko. Påståendet om att Farid satt fängslad i Marocko efter tips från den svenska polisen, kommer från Farids före detta fru i ett polisförhör som hölls av Uppsalapolisen Tommy Ahlm den 11 mars 2004. Tommy Ahlm gick själv inte vidare för att kontrollera uppgiften.
- Jag har inte kontrollerat det, säger han till Världen idag.

Vem gjorde det?- Det vet jag inte, men kommer en sådan uppgift fram i utredningen, då har man kontrollerat den. När man ser sådana uppgifter, då förmodar jag att man kontrollerar det.
Men inte heller spaningsledaren Kenneth Ågren på Uppsala-polisen kan dra sig till minnes vilka efterforskningar som gjordes efter Farid Lamrani.
-Vi vet inte hur han kom till Marocko, och vi vet inte när han kom tillbaka till Sverige.

Hur vet du att han var i Marocko?- Det tror jag att han var. Jag vet att jag läste något om det i Expressen.

Hur hanteras polisens kontakter med andra länders polismyndigheter?- Det finns en sambandsperson för varje land.

En sådan kontakt måste väl vara dokumenterad på något sätt?- Det finns säkert diarieförda handlingar, det måste du kunna kolla upp via rikskriminalstyrelsen. Det får du fråga dem om.

När Världen idag kontaktar Rikskriminalpolisen visar det sig att det inte finns några diarieförda dokument eller handlingar om ett tips från svensk polis till Marocko angående Farid Lamrani.
Rikskriminalen hanterar alla internationella kontakter med utländska polismyndigheter, berättar Elin Almqvist, pressekreterare på Rikspolisstyrelsen.
Hon beskriver hur rikskriminalen sköter utländska kontakter med hjälp av Europol och Interpol.
- Så fungerar systemet. Jag kan inte se varför man skulle gå någon annan väg, säger Elin Almqvist till Världen idag.
Det finns dock andra handlingar som rör Farid Lamrani.

Knappt en vecka efter det aktuella polisförhöret, den 17 mars 2004, vidarebefordrade Rikskriminalpolisen en fråga om Farid Lamrani till marockanska myndigheter på begäran av Polismyndigheten i Uppsala län.
Uppsalapolisen ville ta reda på om Farid Lamrani satt gripen eller fängslad för brott i Marocko.

Det skulle dröja över ett år, till den 22 mars 2005, innan något svar från Marocko anlände till Rikskriminalpolisen. Svaret skickades till polisen i Uppsala den 23 mars 2005, ett halvår efter det att polisen avslutat sin utredning om Knutby.
Men Kenneth Ågren på Uppsalapolisen vill inte kännas vid något svar från Marocko via Rikskriminalstyrelsen.
- Det går inte att hitta i våra arkiv, uppger han.
Världen idags begäran till Rikskriminalen om att få tillgång till svaret från Marocko, ledde till flera dagars överläggningar på den juridiska avdelning, som slutligen beslutade att hemligstämpla svaret.
Det innebär att det inte går att få bekräftat om Farid Lamrani befunnit sig i fängelse i landet.
Världen idag har överklagat polisens beslut att hemligstämpla svaret från Marocko hos Kammarrätten i Stockholm.
Farid skulle enligt uppgifterna i Tommy Ahlms polisförhör sitta tre år i fängelse i Marocko. Nyligen kunde Världen idag avslöja att han, mindre än två och ett halvt år efter det påstådda fängelsestraffet inleddes, befann sig på Karolinska sjukhusets hjärtklinik, där han avled den 3 september 2006.
Det är inte heller så enkelt att ställa frågor till Farids före detta fru, eftersom de svenska myndigheterna har försett henne med en hemlig identitet.
En gravsten med Farid Lamranis namn och personuppgifter finns i dag på begravningsplatsen Storkällan i Älta.

Polisinformatör bakom Sara-vapnet mystiskt dödförklarad

Publicerad 21 jan 2008
Den 4 september i fjol avslöjade Världen idag att Sara-vapnet troligen var ett vapen som polisen beslagtagit, men som kommit ut på illegala marknaden igen. Artikeln följdes upp av nyheten att Farid Lamrani, som hjälpte Sara att få tag på vapnet, var polisinformatör.
Dagen efter Världen idags avslöjande fick den svenska folkbokföringen helt plötsligt en dödsattest som gällde Farid Lamrani.
 
I början av september förra året avslöjade Världen idag att Farid Lamrani, en av de personer som hjälpte Sara Svensson med vapen och skjutövningar inför Knutby-dåden, var polisinformatör och hade förgreningar till en av de vapenhärvor som blev kända i början av 2000-talet. Världen idag kunde samtidigt berätta att Sara-vapnet tidigare hade varit beslagtaget av polisen.
I samband med artiklarna lämnade helt plötsligt Islamiska begravningsbyrån i Haninge in en dödsattest för Farid Lamrani till den svenska folkbokföringen, trots att han enligt polisen skulle befinna sig i Marocko.
Dödsattesten kom in till den svenska folkbokföringen den 5 september, dagen efter Världen idags avslöjande, och uppgav att Farid Lamrani dog på hjärtkliniken på Karolinska sjukhuset i Stockholm, klockan 19.05 den 3 september.

Trots att Sara tillbringade de sista dagarna innan mordet med att öva pistolskytte tillsammans med Farid och hans vänner, och trots att Sara nämnde Farids namn redan i det första polisförhöret samma dag som mordet i Knutby, har polisen inte brytt sig om att förhöra Farid Lamrani.
Inte ens det faktum att Sara upplevde sig hotad av de personer som hjälpte henne med vapenträning och att få fram ett skjutvapen, ledde till några ytterligare efterforskningar från polisens sida. Polisen valde dessutom att inte gå vidare med en undersökning av vapnets bakgrund.
Polisutredningen konstaterar helt kort att Farid Lamrani greps i Marocko och inte går att förhöra.
- Nu sitter han där han sitter. Vi lägger ned utredningen i avvaktan på att han eventuellt återvänder, sade kriminalinspektör Kenneth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar